Cele mai frecvente 20 de întrebări și răspunsuri:

 1. Cât costă sistemul GS1?

Pentru a veni în sprijinul celor care sunt la început de drum în acest domeniu, GS1 România a creat un Pachet Promoțional, disponibil aici, pachet în care veți regăsi taxa unică de aderare redusă la 90 de euro plus o licență anuală de utilizare a cărei valoare este redusă în primul an și diferă în funcție de pachetul ales (de la 80 de euro pentru 99 de coduri până la 280de euro pentru 99.999 de coduri). Din al doilea an taxa de licență anuală va trebui achitată integral.

În mod standard pentru a adera la sistemul GS1 este necesară achitarea unei taxe unice de aderare de 180 de euro plus o licență anuală de utilizare a cărei valoare diferă în funcție de pachetul ales (de la 160 de euro pentru 99 de coduri până la 320 de euro pentru 99.999 de coduri).

2. Cine este deţinătorul de Private Label?

Proprietarul de marcă (Privete Lable) este compania care deține specificațiile produsului, indiferent de locul și persoana care îl produce. Proprietarul de marcă comercială poate fi fabricantul sau furnizorul, importatorul sau angrosistul, distribuitorul.

3. Se poate achiziționa un singur cod de bare?

Având în vedere modul în care se formează un cod de bare în sistemul GS1, detaliat mai pe larg aici, codul unic de producător nu poate fi alocat decât unui singur producător și implicit nu poate fi scindat. Astfel alocarea unui singur cod de bare nu este posibilă.

4. De ce să iau coduri direct de la GS1 și nu de la un reseller?

GS1, prin reprezentanțele sale naționale, este singurul organism care poate emite, gestiona și  garanta unicitatea codurilor de bare, având la bază modul în care este construit un cod de bare (prefix țară, prefix companie, cod produs, cifră de control, detaliate aici).

De asemenea, GS1, prin reprezentanțele sale naționale, este sigura entitate care inserează codurile de bare și detaliile despre produs și producător în registrul global GEPIR, registru în a cărui bază de date Amazon, eBay, Google Shop și nu numai verifică autenticitatea codurilor de bare și a informațiilor pe care acestea le poartă.

Codurile de bare “la bucată” sau de la un reseller nu sunt purtătoare de informații fiindcă aceștia nu pot insera informațiile în GEPIR .

În egală măsură, nu poate fi garantată unicitatea acestora la nivel global fiindcă nu sunt gestionate în mod unitar, de către o singură entitate globală, așa cum o face GS1.

5. Dacă am deja un produs listat cu coduri luate la bucată și vreau să trec la coduri GS1 ce se întâmplă?

În primul rând va trebui să vă obțineți codurile de bare în sistem de licență direct de la GS1. Ulterior va trebui să încercați să schimbați codul în baza căruia ați făcut listarea iar dacă acest lucru nu va fi posibil va trebui să relistați produsul.

Acest lucru oricum vă va feri de situația neplăcută în care Amazon va verifica vechiul dumneavoastră cod în baza de date GEPIR și vă va cere să faceți dovadă că aveți Certificat de Licență GS1 și să demonstrați că dumnevoastră sunteți deținătorul brand-ului așa cum este arătat aici.

6. Este obligatoriu să am coduri de bare luate direct de la GS1?

Amzon solicită în mod expres să aveți coduri de bare în sistem de licență obținute direct de la GS1 pentru a putea fi verificate în baza de date GEPIR așa cum este detaliat aici.

7. De ce e bine să am un pachet cu cât mai multe coduri de bare GS1?

Având în vedere că prin codurile de bare GS1 este identificat fiecare produs (ambalaj plus conținut) unic din punct de vedere al caracteristicilor, pentru fiecare variație va trebui să aveți un cod de bare.

Un exemplu concret ar fi un tricou negru din bumbac. Pentru fiecare mărime (S, M și L) veți avea câte un cod de bare (în total 3 coduri de bare). Dacă veți face și un pachet pentru el și ea (într-o singură pungă două tricouri negre S și L ca mărimi), pachetul va avea un cod de bare diferit de celelalte coduri fiind considerat un produs distinct. Astfel pentru un tricou negru din bumbac, în 3 mărimi și un pachet (1S+1L) veți folosi 4 coduri de bare. Dacă veți dori să vindeți același tricou având și culoarea albă tot în 3 mărimi vă vor trebui încă 3 coduri de bare.

8. În ce fel poate fi verificata deținerea corectă a unui PL cu ajutorul GS1 în lupta împotriva clonelor și a contrafacerilor?

Prin aderarea la sistemul de standarde și soluții GS1, atunci când solicitați coduri de bare, în formularul pe care îl veți completa în CODALOC (sistemul de alocare și gestiune a codurilor de bare oferit de GS1 România) veți completa și detalii despre produsul pentru care solicitați emiterea codului de bare. Toate aceste detalii vor fi inserate de către GS1 în GEPIR și astfel oricine va căuta codul dumneavoastră de bare, la capitolul Brand Owner va regăsi denumirea companiei dumneavoastră. Pentru o mai mare siguranță este recomandat să obțineți de asemenea și Trademark.

9. Trademark și/sau Brand Owner / Private Label.

Trademark-ul și informațiile despre Brand Owner / Privete Label din GEPIR nu se exclud ci împreună vă asigură o mai bună protecție împotriva celor care vă copiază brand-ul și produsele.

10. Am deja un produs lansat fără licență GS1 și vreau să îl lansez pe al doilea. Al doilea produs să îl listez cu licență GS1 sau tot fără licență?

Așa cum este detaliat și aici faptul că încă de la început, atunci când vă listați produsul, Amazon solicită ca acel cod în bază căruia faceți listarea să fie obținut cu licență de la GS1 pentru a fi verificat în GEPIR  este recomandat să vă obțineți coduri de bare în sistem de licență direct de la GS1 și să listați al doilea produs cu acest tip de cod.

Ulterior este recomandat ca și pentru primul produs să încercați să schimbați codul de bare sau să relistati produsul cu un nou cod de bare licențiat GS1, pentru a evita neplăcerile ce pot apărea pe parcurs.

11. De unde pot obține codurile de bare cu licență GS1?

Codurile de bare cu licență GS1 pot fi obținute de la orice organizație națională GS1 indiferent de țara unde aveți firma înregistrată, conform clauzei antitrust a GS1 Global.

De preferat este să le obțineți direct de la oraganizația națională GS1 din țara în care aveți compania sau a cărei limbă o stăpâniți cel mai bine pentru a avea parte inclusiv de suport în cel mai facil și rapid mod, evitând astfel barierele lingvistice, de fus orar, de facturare sau de proceduri.

12. Este obligatoriu să am firmă pentru a obține coduri de bare în sistem de licență de la GS1?

Pentru a obține un certificat de licență GS1 trebuie să fiți înregistrat sub o formă juridică, de preferat S.R.L.

13. Care sunt dezavantajele/riscurile de a nu avea coduri de bare GS1?

Combaterea contrafacerii. Dacă cineva copiează identic marfa dumneavoastră, atunci singurul element de verificare real este consultarea codului de bare GS1 în registrul unic internațional al GS1 (GEPIR) de unde retailerul/e-tailerul/cumpărătorul poate obține informația nealterată despre produsul original și producătorul real. Astfel puteți evita situația neplăcută a unui hijacker și a tuturor prejudiciilor pe care acesta le-ar putea aduce.

14. De ce să iau codul acum și nu atunci când Amazon nu o va mai permite?

Amazon, prin verificarea codurilor de bare în registrul global GEPIR dorește să își optimizeze cataloagele și să elimine situațiile în care un produs are două coduri de bare diferite sau același cod de bare se regăsește pe două produse distincte.

Deși Amazon a aderat la sistemul de standarde și codificare GS1 încă din 2016, abia în ultima perioadă a început în mod evident să le solicite sellerilor să aibă coduri de bare GS1 fiindcă nu doresc să își destructureze piață prin delistarea dintr-o dată a tuturor sellerilor care nu au coduri obținute direct de la GS1. Dar acest lucru se va întâmpla într-un viitor mai apropiat sau mai îndepărtat.

Un exemplu clar că Amazon ia atitudine și își optimizează cataloagele este campania actuală de ștergere a review-urilor care au fost plătite. La fel se va întâmpla și cu cei care nu au coduri de bare obținute în sistem de licență direct de la GS1 și care nu sunt purtătoare de informații despre produs și producător.

Cei care vor porni de la început sau care își vor relista produsele cu coduri de bare obținute în sistem de licență direct de la GS1 vor preveni posibile neplăceri care pot surveni ulterior, neplăceri care pot merge până la delistarea produselor și pierderea banilor investiți în promovarea lor, așa cum este arătat și aici.

15. Cod de bare EAN sau UPC?

Ambele coduri de bare sunt coduri GS1 recunoscute la nivel global. Diferența dintre ele este dată de lungimea lor, EAN fiind format din 13 cifre iar UPC din 12.

Codurile UPC sunt folosite în Statele Unite și în Canada pentru codificarea și identificarea produselor vândute către clientul final prin casele de marcat (POS) în retailul clasic/fizic. Ele sunt folosite în paralel cu cele EAN dar uneori cele din urmă nu pot fi scanate la (POS) fiindcă soft-urile mai vechi sunt setate să citească doar 12 cifre (format UPC).

Dacă nu doriți să vindeți în retailul clasic/fizic ci doar prin intermediul e-tailului (Amazon, Ebay, Google shop etc.) este suficient să aveți coduri de bare EAN pentru a vinde în întreaga lume.

Pentru informații detaliate vă rugăm să accesați Tipuri de coduri de bare explicate și Diferența dintre EAN și UPC și utilizarea lor pe Amazon.

16. Dacă am licență GS1 și informațiile în GEPIR, pot accesa ușor și alte piețe?

Da, având codurile de bare obținute în sistem de licență direct de la GS1, puteți accesa orice piață de pe glob deoarece aveți garanția unicității codurilor, aveți informațiile despre produs și despre companie în registrul global GEPIR, aveți certificat de licență care atestă cele menționate anterior iar 95% din comerțul mondial utilizează codurile de bare și standardele GS1.

17. Ce înseamnă și cum arată un certificat de licență GS1?

După ce aderați la sistemul de standarde și codificare GS1 și achitați taxele de aderare și de licență anuală, pe lângă alocarea unui prefix național de companie care împreună cu prefixul de țară va forma codul dumneavoastră unic de producător, veți primi și un Certificat de licență GS1 aferent anului respectiv.

De asemenea vi se va aloca și un cod GLN (Global Location Number), format din 13 cifre, care identifică în mod unic compania dumneavoastră și datele de contact. Acest cod GLN se va regăsi și pe Certificatul de licență GS1 și va putea fi verificat oricând în GEPIR, atestând încă o dată autenticitatea Certificatului de Licență GS1 și a codului dumneavoastră unic de producător, în baza căruia sunt formate codurile de bare, așa cum este explicat aici.

18. Cesiunea între Persoane Juridice este posibilă dacă transferi firma în altă țară sau în aceeași țară, pe o firmă nouă?

Da, doar în anumite cazuri, în baza unui acord în prealabil din partea GS1 și doar și numai dacă noua firmă va prelua pe lângă licența GS1 și toată activitatea firmei precedente.

19. Putem mai mulți selleri să luăm coduri de bare pe o firmă în care doar unul dintre noi este asociat?

Nu! Codurile de bare sunt alocate în baza unui prefix unic de companie și sunt încredințate spre utilizare doar acelei firme.

În cazul în care este constatată de către GS1 sau Amazon distribuirea de coduri de bare către alte persoane fizice sau juridice, compania în cauză va fi obligată să plătească de 1.000 de ori valoarea taxei de licență pentru fiecare prefix aflat în infringement.

20. Care sunt pașii pentru a obține coduri de bare în sistem de licență direct de la GS1?

  • Descărcarea și completarea, semnarea și stampilarea formularului de aderare  de pe site-ul GS1 România, secțiunea E-commerce & Amazon Seller.
  • Trimiterea către GS1 România a formularului însoțit de dovada plătii taxei de aderare și a celei de licență, în funcție de pachetul ales, împreună cu documentele solicitate despre companie.
  • Primirea contractului de licență, a utilizatorului și a parolei în baza cărora vă veți loga in CODALOC pentru a solicita alocarea codurilor de bare, pentru a completa informațiile despre produsul pentru care solicitați un cod nou de bare, pentru a vedea istoricul solicitărilor și a codurilor de bare alocate deja, într-un cuvânt pentru a avea o radiografie completă și pentru a vă gestiona codurile de bare
  • Semnarea și stampilarea contractului de licență și transmiterea acestuia în original către GS1 România.
  • Logarea în CODALOC și completarea formularui despre produs cu detaliile acestuia și solicitarea alocării unui nou cod de bare. Aceste informații, împreună cu cele despre compania dumneavoastră vor fi inserate în GEPIR de către GS1 România.
  • Primirea confirmării asupra alocării codului de către GS1 România și începerea utilizării lui.