Reguli de alocare a codurilor de bare

Atenție!!!

Având în vedere caracterul de unicitate la nivel global al unui cod de bare, regula de bază este accea că niciun produs nu poate avea două coduri de bare și niciun cod de bare nu poate fi regăsit pe două produse diferite!

1 Produs = 1 Cod de bare (GTIN)

1 Cod de bare (GTIN) = 1 Produs

Cine este responsabil pentru alocarea numerelor GTIN (a codurilor de bare)

  • Proprietarul de marcă, compania care deține specificațiile produsului, indiferent de locul și persoana care îl produce, este responsabilă pentru alocarea Numărului Global de Articol Comercial (GTIN).
  • Prin aderarea la o Organizație Membră GS1, compania primește un prefix GS1 de companie, care este destinat folosirii exclusive de către compania căruia i-a fost atribuit.
  • Prefixul GS1 de companiei NU poate fi vândut, închiriat sau oferit, în întregime sau parțial, în vederea folosirii de către o altă companie sau persoană fizică.

Cine este responsabil pentru numerotarea  articolelor comerciale:

  • Proprietarul de marcă comercială poate f:
    • Fabricantul sau furnizorul;
    • Importatorul sau angrosistul;
    • Distribuitorul
  • Excepții:
    • Articolele fără denumire de marcă și cele generice:
      – sunt codificate la sursă.
    • Articolele care nu au primit un GTIN la sursă:
      – importatorul poate aloca un GTIN temporar;
       – detailistul poate să aloce un numar intern pentru a fi utilizat NUMAI in interiorul magazinului.

Criterii de alocare a GTIN (cod de bare)

Regulă generală: Un cod de bare (GTIN ) nou și unic este necesar ori de câte ori una dintre caracteristicile predefinite ale articolului se modifică într-un mod relevant pentru procesul de comercializare.

Caracteristici predefinite:

  • Denumirea de marcă principală,
  • Tipul și varietatea produsului,
  • Tipul ambalajului și natura acestuia,
  • Conținutul net (greutate, volum, alte dimensiuni care influențează comercializarea),
  • Dacă articolul comercial este o grupare de articole, numărul articolelor elementare conținute și subdiviziunile acestora în subambalaje

Exemple: dacă volumul net al apei minerale crește de la 0,25 litri la 0,33 litri se va aloca un nou GTIN. Se va menține același GTIN in cazul în care culoarea etichetei sticlei de suc a fost schimbată din roz pal în roz închis.

Alocare coduri online GS1 Romania: CODALOC 

  • Cel mai vechi și cel mai utilizat serviciu online oferit de GS1 România.
  • Disponibil începând cu 1999.
  • Folosit de 93% dintre companiile membre.
  • O bază de date de peste 1,5 milioane de produse.
  • Un instrument valoros în procesul de aliniere a datelor care precede realizarea comunicațiilor EDI între partenerii comerciali.

CODALOC : https://codaloc.gs1.ro