Standardele și soluțiile GS1 folosite în E-commerce

Din anul 2016, Amazon a demarat, în plan internațional, inițiativa de optimizare a catalogului său de produse prin verificarea autenticității produselor oferite spre vânzare online. In acest scop foloseste registrul Global Electronic Party Information Registry (GEPIR) al GS1 in care sunt înregistrate toate produsele identificate cu numerele de identificare din codurile de bare GS1 alocate în întreaga lume, asociate cu informații despre produse și despre producătorii / proprietarii de marcă ai produselor respective (responsabili cu codificarea produselor). Listarea, în platforma Amazon, a unui produs care nu corespunde descrierilor furnizate de GEPIR, nu este considerată validă.

Elementele fundamentale de identificare ale sistemului GS1 utilizate in E-tail sunt:

  • Numerele de identificare din Codurile de Bare GS1 prin care se identifică articolele comerciale,GTIN (Global Trade Item Number). Orice GTIN conține în structura sa Prefixul GS1 al Companiei producătoare/proprietar de marcă/importator al articolului, alocat de organizația GS1, astfel încât să-i asigure unicitatea în plan global. Variante GTIN:

          – GTIN-8, GTIN-12 si GTIN-13 cu structură numerică de 8,12, 13 cifre;

          – GTIN-14 (pentru identificarea grupajelor de articole comerciale).

Pentru mai multe informații despre numerele de identificare a articolelor comerciale în sistem GS1, consultați “Manualul Global al Utilizatorului” siReguli de alocare a GTIN-urilor – pe înțelesul tuturor” din secțiunea Documentații a site-ului GS1 Romania.

  •  Numerele de identificare ale companiilor/locațiilor GLN (Global Location Number) în a căror structură se regăsește de asemenea Prefixul GS1 al Companiei, unic în plan internațional. Acest identificator se utilizează în schimbul electronic de mesaje comerciale (EDI).

Consultați Numerele Globale de Locaţie (GLN)” din secțiunea Documentații a site-ului GS1 Romania pentru mai multe informații despre alocarea GLN.

  •  Codurile de bare liniare sau bidimensionale GS1 prin care sunt reprezentate grafic numerele GTIN și chiar informații despre articole, utile in retailul clasic:

      – EAN – 8, UPC-A, EAN-13, GS1 DataBar, GS1 QR, GS1 DataMatrix – scanate la POS

– ITF -14, GS1-128 – scanate în mediul logistic.

Pentru a afla detalii accesați secțiunea Standarde pentru Coduri de Bare din site-ul GS1 Romania și ghidul cu reguli de tipărire și amplasare a acestora “Codurile de bare – Cum să le folosim corect (Recomandări de bune practici)” din secțiunea Documentații.

Atenție!

Politica Amazon de impunere a codurilor GS1 de identificare a produselor obținute în sistem de licență direct de la GS1, pentru a face posibilă verificarea în GEPIR, vine în sprijinul vânzătorilor online pentru a evita situații precum:

  • Imposibilitatea listării unui produs dacă codul de identificare al acestuia nu se regăsește în registrul GEPIR și Amazon nu poate verifica autenticitatea codului și informațiile despre produs sau despre producător/Brand Owner.
  • Imposibilitatea respingerii unui hijacker neavând informațiile înregistrate în GEPIR și neputând proba, în cazul în care nu aveți încă Trade Mark, proprietatea asupra brand-ului și a produsului.
  • Delistarea produsului în lipsa codului GS1 de produs în baza căruia s-a realizat listarea, neavând în acest caz informații în baza de date GEPIR.